WAT VOORAFGING
In de voorbije maanden kon iedereen kennis maken met het nieuwe mobiliteitsplan voor het centrum en er eventuele opmerkingen op formuleren. Aan de hand daarvan keurde de gemeenteraad begin oktober het definitieve plan voor fase 1 goed. Vanaf nu zullen de maatregelen stilaan uitgerold worden.
Het centrum van Waregem is een handelscentrum met heel wat scholen en werknemers. Bovendien komen er steeds meer mensen wonen. Maatregelen om de mobiliteit te beheersen zijn dus nodig, onder andere om doorgaand verkeer in de (woon)straten te vermijden en te zorgen voor vlotter verkeer op de ring.
Mobiliteitsplan: fase 1
De eerste fase van het mobiliteitsplan bevat vijf maatregelen om het verkeer vlotter te laten verlopen en vijf om het verkeer te sturen. Deze fase werd goedgekeurd op de gemeenteraad van dinsdag 6 oktober. Hieronder lees je waar we werken aan een vlottere doorstroming voor het doorgaande verkeer.
1. Jozef Duthoystraat en Desselgemseweg
Voorsorteerstroken voor linksaf op de Expresweg
- Minder hinder van het verkeer op het kruispunt
- Met heraanleg fietsoversteek van/naar de oude spoorwegbedding in de Duthoystraat = ook veiliger voor de fietsers
2. Jozef Duthoystraat en henri lebbestraat
Eenrichting in kleine stukje van Westerlaan naar Stormestraat
- Fietsers wel nog in beide richtingen
- Minder files in Duthoystraat en Lebbestraat
- Verkeer van Processiestraat rijdt via kluifrotonde Westerlaan weg
- Verkeer van Processiestraat en Vennestraat naar Stormestraat is wel nog mogelijk
3. Damweg - Hippodroomstraat
Verkeersregeling aan Zuiderlaan
- Enkel nog schoolkinderen bijstaan om Zuiderlaan over te steken
- Geen verkeersregeling meer voor auto's van Damweg naar Zuiderlaan
4. Zuiderlaan - Holstraat - Rooseveltlaan
Verkeerslichten Holstraat -Zuiderlaan
- Aanpassen lichtenregeling: langer groen in Zuiderlaan
- Ontmoedigen gebruik Rooseveltlaan en Holstraat om van de Expresweg naar het centrum te rijden
5. Zuiderlaan - Holstraat - Rooseveltlaan
Heraanleg Rooseveltlaan
- Aanpassen voorrang: richting Wortegemseweg = hoofdweg
- Ontmoedigen gebruik Rooseveltlaan om van de Expresweg naar het centrum te rijden
- Beter voor fietsers richting (toekomstige) fietsbrug over E17
1. Marcel Windelsstraat
Eenrichtingsverkeer van Stationsstraat tot park Baron Casier
- Fietsers wel nog in beide richtingen
- Verminderen van verkeer in fietsstraat Stationsstraat (nu = 25% vanuit Marcel Windelsstraat)
- Geen hinder meer in Stationsstraat door uitrijdende voertuigen uit de smalle Marcel Windelsstraat
Voor een veiliger schoolomgeving:
Veel ongevallen op de kruispunten Stationsstraat - Marcel Windelsstraat en Processiestraat - Olmstraat
Verminderen van spitsverkeer aan de schoolpoort van het Heilig-Hartcollege (nu = 54% vanuit Marcel Windelsstraat)
2. Markt
Geen doorgaand verkeer meer van Stationsstraat/Stormestraat naar Keukeldam
- Voetgangers en fietsers wel in alle richtingen
- Verminderen verkeer op het kruispunt Damweg-Zuiderlaan
- Verkeer van Holstraat of Stormestraat naar Stationsstraat blijft mogelijk
- Mooie inrichting van plein tussen Pand en kerk is mogelijk
Voor een veiliger schoolomgeving:
Verminderen van verkeer aan de schoolpoort van het OLV Hemelvaartinstituut in de Keukeldam (nu = meer dan 50% vanaf de Markt)
3. Klein Meersstraatje
Filteren van klein Meersstraatje
- Doorgang enkel nog voor fietsers en voetgangers
- Vermijden sluipverkeer richting centrum(parkings)
In deze fase van het mobiliteitsplan voor het centrum bakenen we leefbuurten af. 20 jaar geleden zouden we deze straten aangelegd hebben in functie van het autoverkeer en waren voetpadruimte en groen ondergeschikt. Tegenwoordig zijn de uitdagingen in een moderne stad groter. Straten in leefbuurten vragen een andere inrichting dan straten voor het doorgaande verkeer.
- Inrichten volgens het STOP-principe: eerst stappers, dan trappers, dan openbaar vervoer en als laatste privé-vervoer.
- Bredere en toegankelijkere voetpaden, meer groen, meer waterinfiltratie, verkeersveilige ruimte voor de fiets en meer fietsenstallingen.
- Ruimte voor spel-en ontmoeting
- Betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast door het verkeer.