MUSES | dreams in technicolor
Het levensverhaal, de tijdscontext, associaties, beelden van, teksten of quotes uit het leven van twaalf vrouwen zijn voor Kurt Herman een aanzet, het uitgangspunt tot het maken van de MUSES reeks.
In zijn schilderen creëert hij een cinematografische vervreemding door de patine en materialiteit van een specifiek medium, namelijk film (pellicule) en meer specifiek het kleurgebruik van het ‘Technicolor Realism’ proces dat verwijst naar een specifiek moment in de tijd (jaren ’50 / ’60 - Jean Renoir, Alfred Hitchcock) te linken met bronmateriaal uit een andere tijdsperiode, tijdsmoment, een andere context. Het formaat van het doek draagt daar toe bij en verwijst naar VISTAVISION (1954 Paramount Pictures), het eerste cinematografisch breedbeeld gevoel.
Sensorische informatieverwerking is het verwerken van de prikkels die onze hersenen binnenkomen via onze zintuigen. Wat gebeurt er met je waarneming en wat blijft op je netvlies hangen bij het bekijken van snel na elkaar geprojecteerde beelden?
Vluchtige sporen, kortstondige waarnemingen van, van elkaar losgekoppelde beelden en vervormde herinneringen. Er ontstaat een gelaagdheid op de grens tussen fictie en realiteit.
Het werk van Kurt Herman draagt een hedendaags karakter in zich. Beelden zonder een echte focus, waar een hoeveelheid aan informatie voorbij flitst.
Al schilderend worden verschillende momenten samen in één beeld gevat gedragen door een verzameling aan bronmateriaal: beelden gemaakt met verschillende media uit verschillende momenten van de geschiedenis en beelden en tekeningen uit het eigen dagelijks leven.
Het werk transformeert door het mengen van schilderen naar waarneming en schilderen naar projectie. Door middel van projectie en digitale bewerking wordt het bronmateriaal gemanipuleerd. Het op elkaar plaatsen/projecteren van het bronmateriaal maakt dat het helemaal loskomt van het bronbeeld en de gelaagdheid maakt dat schilderkunstig het werk intuïtiever wordt.
De manier van kijken bepaalt het schilderen en andersom. Al schilderend worden elementen bijgevoegd en weggehaald.
Verwijzend naar lichtprojectie wordt ook met de viscositeit en transparantie van de verf gespeeld.
Het gebruik van tekst in het werk is een extra laag, niet als iets duidend, verhalend maar meer als een schilderkundige geste.
--------------------------
"Het Koetshuis" park van Baron Casier
Stationstraat 34
8790 Waregem