Op 1 oktober keurde de Waregemse gemeenteraad de vergunning goed voor de installatie van een nieuw CASH-punt aan de Kerkdreef in Beveren-Leie. De werkzaamheden gaan weldra van start. Met de komst van deze kiosk kan je binnenkort snel en veilig geld opnemen of je pincode wijzigen, ongeacht bij welke bank je een rekening hebt.
In Waregem is er al een CASH-shop in Het Pand, met vier geldautomaten. Daar kunnen klanten niet enkel geld afhalen en hun pincode wijzigen, maar ook geld storten. Deze uitbreiding van CASH-punten in de regio is een stap vooruit in de missie van Batopin om contant geld toegankelijk te houden voor alle burgers.
Het nieuwe CASH-punt, dat geplaatst zal worden in de Kerkdreef in Beveren-Leie, gaat om een voorziening met twee geldautomaten die ingebouwd zitten in een kiosk. De CASH-punten bieden de functies geld afhalen en pincode wijzigen en dat aan alle burgers, ongeacht hun bank. Klanten van de partnerbanken van het netwerk (Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC) kunnen er bovendien ook het saldo van hun rekening opvragen en de gegevens van hun identiteitskaart vernieuwen bij hun bank.
Toegankelijk
De geldautomaten van de nieuwe CASH-punten zijn uitgerust met een stembedieningssysteem dat slechtzienden begeleidt bij het afhalen van geld. Concreet plug je als gebruiker je koptelefoon in de audiopoort van het toetsenbord, waarna een stem je doorheen de verschillende stappen van de verrichting loodst. Het toetsenbord is in reliëf en er is gebruikgemaakt van brailleschrift, zodat de persoon de verschillende onderdelen van het apparaat (zone voor het invoeren van de bankkaart, zone voor het aansluiten van de koptelefoon…) gemakkelijk zou vinden. Om veiligheidsredenen verduistert het scherm zodra iemand op het toestel een koptelefoon aansluit. Het toetsenbord kan ook bediend worden vanuit een rolstoel.
Optimale veiligheid
Alles is aanwezig zodat de gebruiker in alle rust een verrichting kan afhandelen. Het toetsenbord is uitgerust met een systeem dat anderen belet om over je schouder mee te kijken en in de spiegels boven het scherm kan je volgen wat er achter je rug gebeurt.
Als zich tijdens de geldafhaling een probleem voordoet, kan contact opgenomen worden met de helpdesk via het nummer dat in de buurt van het CASH-punt uithangt. Als je je kaart wil blokkeren, zijn ook de gegevens voor de Card Stop-procedure duidelijk uitgelegd op een poster.
De CASH-punten beschikken 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 over cameratoezicht. Bij verdachte gebeurtenissen treedt een alarm met sirene in werking.