Aan de Leie wordt steeds meer ingezet op recreatie langs het water. De Vlaamse Waterweg nv heeft daarom in nauwe samenwerking met Waregem, Wielsbeke en Zulte een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar het wegwerken van een missing link in het jaagpadennetwerk langs de rechteroever.
De haalbaarheidsstudie naar het vervolledigen van de fiets- en wandelverbinding via het eiland D’Hooie maakt deel uit van het internationale binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen. Het project, dat steun geniet van de Europese Unie, wil van de binnenvaart een volwaardig alternatief voor goederenvervoer op de weg maken.
Haalbaarheid als handvat
De studie onderzocht een optimale verbinding langs de rechteroever van de Leie tussen de stuw in Sint-Eloois-Vijve en de jachthaven in Zulte.
Het scenario waarin een jaagpad wordt aangelegd langs de oevers van de oude Leiearm (aan de kant van het eiland D’Hooie) kwam bij De Vlaamse Waterweg nv en de betrokken lokale besturen als voorkeurstracé uit de bus. Hiermee wordt dan ook verdergegaan.
Gloednieuwe infrastructuur
In het gekozen scenario zal het jaagpad tweemaal de oude Leiearm kruisen: ter hoogte van de stuw kan de bestaande stuwconstructie het brugdek dragen, waardoor fietsers letterlijk óp de stuw fietsen! Tussen de stuw en de jachthaven in Zulte wordt een volledig nieuw jaagpad aangelegd en ter hoogte van de jachthaven zal een nieuwe fietsbrug worden voorzien.
Timing
Als alles goed gaat kan vanaf 2026 gestart worden met de realisatie op het terrein. Het project zal gefinancierd worden door De Vlaamse Waterweg nv en de lokale besturen.