De stad Waregem is naast een plek om te wonen, te werken, te studeren, te bezoeken en te ondernemen ook een organisatie. Het stadsbestuur telt honderden medewerkers die iedere dag meewerken aan een goede dienstverlening en de realisatie van de doelstellingen van de stad.
1. POLITIEK BESTUUR
Zie pagina over het bestuur. Daar vind je de samenstelling van alle politieke organen en een toelichting van de werking. Je kan er ook de agenda's en de verslagen van de verschillende organen lezen.
2. STRUCTUUR VAN DE STEDELIJKE DIENSTEN
2.a. MANAGEMENTTEAM
Het managementteam ondersteunt de coördinatie van de stedelijke diensten bij de beleidsvoorbereiding, -uitvoering en -evaluatie.
2.b. DIRECTEURS
huidig algemeen directeur: Frederik Verdonck
De algemeen directeur zit letterlijk en figuurlijk tussen politiek en ambtenarij. Hij verdeelt de taken onder het personeel. Hij is het hoofd van alle personeel van het lokaal bestuur. Hij doet de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid. Hij ondertekent alle brieven samen met de burgemeester. Hij doet de betalingen van het lokaal bestuur samen met de financieel directeur.
huidig adjunct-algemeendirecteur: Bruno De Backer
De adjunct-algemeendirecteur staat samen met de algemeen directeur in voor een optimale realisatie van de organisatiedoelstellingen van het lokaal bestuur. Hij coördineert de diensten zorg en welzijn van het OCMW en het welzijnshuis en is verantwoordelijk voor de werking van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
huidig financieel directeur: Geert Coussement
De financieel directeur is verantwoordelijk voor de financiën van het lokaal bestuur (stad en welzijnshuis).
2.c. DIENSTEN
Personeel
De dienst personeel volgt de personeelsdossiers op van het stedelijk personeel, van aanwerving en selectie tot uitdiensttreding. Zij staan ook in voor de loonverwerking, loopbaanbeheer, vormingsbeleid en evaluatie.
Stedelijk onderwijs
Het stedelijk onderwijs bestaat in Waregem uit vijf stedelijke basisscholen en de stedelijke Kunstacademie. De dienst doet de algemene organisatie voor de taken van de inrichtende macht.
De financiële dienst neemt alle taken op zich i.v.m. het budget, meerjarenplanning, belastingen en retributies, boekhouding en facturatie, aankopen en verzekeringen.
Vrije tijd
Toerisme
Op de dienst toerisme vind je informatie over toeristische bezienswaardigheden, fiets en wandelroutes, het kampeerautoterrein Leiekamper, afspraken met gidsen (o.a. voor HIPPO.WAR) en daguitstappen in Waregem.
Feestelijkheden
De dienst feestelijkheden bundelt en volgt alle activiteiten op. Ze organiseert ook eigen evenementen (bv. ijspiste, Waregem Koerse feesten), recepties of vergaderingen in het stadhuis. De dienst verzorgt ook plechtigheden en de ontvangst van jubilerende verenigingen.
Lokaal mondiaal beleid
De dienst lokaal mondiaal beleid begeleidt de stedelijke ontwikkelingssamenwerking. De dienst heeft een stedenband met Gatsibo (Rwanda) en doet aan internationale samenwerking. Ze zet in op Fairtrade met bv. de boerenmarkt en ondersteunt kleinschalige projecten (subsidies Noord-Zuidprojecten). Er zijn ook samenwerkingsverbanden met externen (scholen, 11.11.11. NGO’s …). De dienst organiseert ook Mabatobato tijdens de Waregem Koerse Feesten.
Lokale economie
De dienst lokale economie is het aanspreekpunt voor de wekelijkse markten, Waregembon, e-loket voor ondernemers, de bedrijvengids, info en premies voor starters en de horecavergunning.
Communicatie
De dienst communicatie zorgt ervoor dat al het drukwerk (bv. de Sprong, het Gouden Blad, flyers, affiches) wordt opgemaakt volgens de huisstijl. Zij houden de website en sociale media up-to-date en versturen digitale nieuwsbrieven. Zij onderhouden ook contacten met de media via persconferenties en persberichten.
Cultuur
De dienst cultuur is het aanspreekpunt voor het culturele leven in Waregem voor verenigingen en amateurkunstenaars. Zij hebben informatie over de meer dan 150 culturele verenigingen en kunstenaars in Waregem. Zij doen de coördinatie en secretariaat van de cultuurraad en vzw OC’s. Zij zijn ook verantwoordelijk voor het beheer en de reservaties van het Koetshuis. De dienst organiseert ook culturele evenementen (bv. Winterwoordennacht, MaAart kunstroute, 11 juli-viering).
Bibliotheek
Zij volgen de volledige werking van de bibliotheek op.
Jeugd
De jeugddienst beheert de speelpleinen en coördineert jeugdwerk (speelpleinwerking, jeugdhuizen en jeugdverenigingen). Ze staat ook in voor de Grabbelpas, de uitleendienst en wijkwerking. De dienst organiseert ook eigen evenementen zoals Buitenspeeldag, Spellewaarde, 100 dagen ...
Veiligheid
Deze dienst zorgt voor de veiligheid tijdens de vele evenementen en activiteiten van de stad. Hier wordt gezorgd voor actuele nood- en interventieplannen, veiligheidsdraaiboeken, risicoanalyses, evacuatieplannen ... Ook de organisatie, voorbereiding en opvolging van de veiligheidscel gebeurt hier. In die veiligheidscel komt het stadsbestuur samen met alle veiligheidsdiensten om de veiligheid van de stad te bespreken.
Stedelijke werkplaats
De stedelijke werkplaats staat in voor openbare werken en groendienst. Burgers kunnen er ook signalisatieborden ophalen. Deze dienst bevindt zich niet in het stadhuis.
Infrastructuur
Stedenbouw
Bij de dienst stedenbouw kan je terecht voor omgevingsvergunningen, ruimtelijke ordening, stedenbouwkundige voorschriften en attesten, huisvesting en leegstand, openbare onderzoeken, info voor bouwen of verbouwen (bv. voorschriften, vergunning of meldingsplicht, huisvestingspremies), de coördinatie en opmaak van plannen van aanleg en van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan en vergunningen voor grootschalige kleinhandel (> 400 m² handelsoppervlakte).
Verkeer
De dienst verkeer neemt verkeersmaatregelen, stelt mobiliteitsplannen op, volgt de aanvragen op voor gebruik van het openbaar domein, bereidt de verkeerscel voor, zorgt voor verkeersveiligheid (bv. snelheidsbeperkingen, veilige wegen …) en bekijkt het parkeerbeleid.
Wegen en waterlopen
De dienst wegen en waterlopen is voornamelijk verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de publieke ruimte (bv. groenzones, bermen, voetpaden, wegen …). Zij staan ook in voor het beheer en onderhoud van het vuilwaterstelsel en het regenwaterstelsel (bv. riolen, grachten, bufferbekkens, beken). De dienst doet ook de coördinatie en opvolging van werken op openbaar domein van derden, bouwheren, verkavelaars en nutsmaatschappijen.
Gebouwen
De dienst gebouwen is verantwoordelijk voor het bouwen, verbouwen en het onderhoud van de stedelijke gebouwen zoals het stadhuis, welzijnshuis, stedelijke werkplaats, bibliotheek, CC De Schakel, Kunstacademie, OC’s, sportinfrastructuur, jeugdlokalen, stedelijke scholen …
Patrimonium
De dienst patrimonium coördineert grote projecten, koopt en verkoopt gronden en gebouwen, huurt en verhuurt gebouwen en vestigt onroerende zakelijke rechten.
Omgeving
De dienst milieu is het aanspreekpunt voor informatie omtrent milieu, afval en natuur.
De dienst behandelt het milieuluik van de omgevingsvergunningen en behandelt milieuklachten. Verder is ook afval een belangrijk punt op deze dienst, onder meer de huisvuilophaling, recyclageparken en sensibilisering over afvalpreventie, composteren, afvalsortering, zwerfvuil…
Het beheer van het groen en de natuur in de stad wordt door deze dienst behartigd. Zij proberen ook natuur- en milieu-educatie bij te brengen door bv. de bebloemingswedstrijd, geboortebos, bosaanplantacties, subsidies energie/natuurbeheer …
Burgerzaken
Bevolking
Op de dienst bevolking kunnen inwoners terecht om zich te laten registreren of om documenten aan te vragen zoals rijbewijs, identiteitskaart of reispas, attesten en uittreksels uit het bevolkingsregister, uittreksel uit het strafregister, of voor vreemdelingenzaken, straatnamen, het wettigen van handtekening op documenten, de verkiezingen ...
Burgerlijke stand
Op de dienst burgerlijke stand kan je terecht voor: huwelijk en wettelijk samenwonen, geboorte, afstamming en naamgeving, jubilea, overlijden, levenseindekwesties (orgaandonatie, laatste wilsbeschikking, wilsverklaring voor euthanasie), afschriften en uittreksels van akten van de burgerlijke stand, beheer begraafplaatsen en grafconcessies, nationaliteit, stamboomopzoekingen …
Archief
Het archief bewaart en valoriseert oude documenten over Waregem (o.a. foto’s, artikels, verslagen, affiches …). Zij geven ook advies bij bouwvergunningen in het kader van onroerend erfgoed. De dienst ordent ook informatiestromen binnen de stadsdiensten (bv. mappenstructuren, informatiebeheersplannen) en ze bewaren en inventariseren het archief van stedelijke diensten digitaal en analoog. Ze zetten ook de geschiedenis van Waregem in de kijker (bv. Erfgoeddag, Open Monumentendag, tentoonstellingen HIPPO.WAR).
ICT/GIS
ICT
De dienst ICT zorgt ervoor dat alle techniek blijft werken, zowel qua hardware (computers, servers) als software (licenties en opleidingen) voor alle diensten van de stad.
GIS
GIS is het Geografisch Informatiesysteem voor digitale kaarten en thematische kaarten (bouwaanvragen, milieudossiers, wegmarkeringen …).
Secretariaat
Het secretariaat ontvangt alle post en verdeelt die dan verder onder de diensten. Er is ook een digitaal systeem voor het bijhouden en opvolgen van de post. Zij maken ook notulen van de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen, de burgemeester, de voorzitter van het vast bureau ...
Loket aanvragen
Voor senioren, personen met een handicap, preventie en gezin.
Loket intake
Schuldhulpverlening, activering, wonen en inburgering.